Ronnie James DIO … 2010
Ne kadar gerçek görünürse, o kadar hayaldir Hakikatin her anında bir çelişki yatar yaşamda
Ve manasına ne kadar yaklaşırsan
O kadar çabuk anlarsın ”hayal” gördüğünü….
Heaven and Hell 1979
Sanırım Ortaokul 2 sıralarındaydı yani 1986, TRT de onu ilk gördüğümde, o zaman ekranlarda görmeye alışık olduklarımdan farklı gelmişti, zamanın ruhu “Popüler” diyordu değerlerine, ama onda bir popülerlik yoktu, o zaman ingilizcem de yoktu, ne söylediğini anlayamıyordum, ama başkalarından farklı bir şeyler anlattığını anlamıştım, adı Ronnie James DIO, müzik tarzı Heavy Metal ve o ekranda gördüğüm 1.60 boyundaki adam, onu izleyen koca bir kitleye elleriyle tu- haf bir işaret yapıp “Cennet ve Cehennem” adında bir şarkı söylüyordu.
Heavy Metal müzik tarihi içinde olsun, gerek günümüz kültürü içinde olsun, tuhaf garabet bir alanı kapsar. “Heavy Metal” aslında adının geldiği çağın ekonomik yapısınından esinlenen, ama esin- lenmesini “Sanayi Toplumuna” duyulan hayal kırıklığıdır, bir bakıma.
ve sana siyahın aslında beyaz olduğunu,, Ayın sadece gecedeki güneş olduğunu, Ve Altın koridorlarda yürüdüğünde Düşen altını tutmak zorunda olduğunu,
Burada anlatmak istediğim aslında “Heavy Metal” değil, ama değinmeden de olmayacak gibi. Kimilerine göre “Anarşist”, “Toplum Dışı” gelebilir, ancak zahiren görünen batınen olanın parçası değildir. Biz toplum olarak kültürel yapılanmayı sürekli dışardan ithal ettiğimizden dolayı, getirdiğimizi kulağımızla dinleyip anlamak yer- ine, başkaca yerlerimize sığdırmayı arzuluyoruz. Bunun sonucunda kendi kültüründe olmayanı, anlama ve algılama konusunda “algıda seçiciliğin” ötesine götürüp kavramların içine etmeyi başarıyoruz.
Peki nedir bu “Heavy Metal” camiasının ellerini ülkücülerin “boz- kurt” selamına benzer bir hal içine sokup sallamaları ? Öncelikle bunu anlamanın en iyi yolu onu yaratan kültürün içine bakmak olacaktır. Bu sadece “Müzikal” değil “kültürel” , “Antropolojik” ve “Teolo-jik” bir durum olduğundan söz etmek gerekecek.
SATANİZM Mİ YOKSA PAGANİZM Mİ ?
Sanayi Toplumunun yarattığı hayal kırıklığı ile beraber batılı aydınının boş duracağı beklenemezdi. Söz ettiğimiz karşı çıkış Sosyalizm veya Komünizm gibi “ekonomik” doktorinel bir karşı çıkış değildi.
Sanayileşmiş Batılı toplumlarının temel değerini oluşturan, Sömürgeci ve Emperyal anlayışı nedenselleştiren ve onu günümüzün Sanayi ve ötesinde Tüketim toplumuna taşıyan ana kültürel öge olarak suçlanabilecek en anlamaya ve tahlil etmeye başladılar. Ve her seferinde karşılarında “kato- lik”, “protestan” gibi ayrımlarla çalım yapmaya çalışan, izini kay- bettirmeye çalışan “Hiristiyanlık” karşılarına çıkmıştı. Söz konusu Hiristiyanlığa yönelen eleştirilen tabi ki daha öncelere dayanıyordu, özel- likle 16yy Avrupalı Filozoflar bunun farkındaydı, Nihlist akımın öncüleri sayılan Shopenhauer ve Nietzse bu konuda acımasız eleştirileri ile zaten mimlenmişlerdi.
Ancak “Heavy Metal”e giden yolda Sanayi Toplumunun acılarını çeken ve üstüne 2. Dünya Savaşı sonrasında Fabrikalarda çalışıp evine ekmek götür- meye çalışan alt tabaka Batı çocuklarının yetişmesi gerekiyordu.
The Mano Cornuto
Kimilerine göre “Satan Horn” yada “The Mano Cornuto”, özellikle Ronnie James DIO nun öncüsü olduğu ve her fırsatta insanların gözüne soktuğu şu meşhur “Satanist” yada “Pagan” işareti, bu işaretin bilinen 60 tane anlamı olduğu biliniyor. Hatta alttaki fotoğraflarda iki ezeli düşmanın aynı işareti yaptığını görebilirsiniz. “İluminati” kardeşleğinin açık işaretlerinden biri olduğu da bilinmekte. DIO ise bu işaretin Heavy Metal camiasına kazandırılmasındaki en etkin kişi olmuştur.
Anlaşılacağı üzerine herkesin bir işareti, herkesin bir Heavy Metal’i meydana gelmişti. Kimileri “The Mano Cornuto”yu birbirlerine “Bak ben ağır abiyim, Satanis- tim, bulaşma” diyordu kimileri ise alttan alta Kilisenin yıkmış olduğu bir kültürü tekrar canlandırıp onunla saldırmaya çalışıyordu. Ya da her ikisi birbirine girip “Ha ben Satanım, ha Paganım, ben cebime gireni bilirim” diyen de oluyordu. Ama DIO nun anlattıklarında bir nebze içsellik, bir nebze kırılganlık görürsünüz, Yaşadığı dönemi sevmeyen, hala çocukluğunda okuduğu masallarındaki Ejderhanın peşinde koşan bir çocuk bulabilirsiniz.
DIO da bulabileceğiniz en önemlisi şarkı sözlerinde başkalarına hiç benzemeyen “Masalımsı” hikayeleri ve anlatımı. Onun bir Sananist mi ? Pagan mı ? yoksa başka bir şey olduğunu bile- meyiz. Ancak onun “Zamanın Ruhu- na” karşı kendi iç dünyasında “Pagan” kültürü, Grimm Kardeşlerin Masalları gibi öğeler ile karşı durması, yaşanan onca hayal kırıklığı, yaşatılan acıların sorumluluğundan kaçmak için ken- dine ve dinleyicisine yarattığı Masal alemi onu unutulmaz yapmaktadır. Sıradan bir Rock dinleyicisinin alışık oludğu Sex-Drug-Rock’n Roll üçlem- esinin Hedonist yapısından çıkarıp başka bir açıdan bakmasını sağladı.
Gelelim onun Satanik işaretine, yıllarca onu bu sembol ile suçlamışlardı, asıl suçu Hiristiyan olmamaktı belkide, bir röportajında kendisine bu işareti nereden öğrendiği sorulduğunda, büyükannesinden öğrendiğini, nazar bozma ve kötü ruhları kovmak için kullandığını anlatmıştı. Black Sabbath grubu ile ilk yaptığı albümde “Hevan and Hell” parçasını niçin yazdığı sorulduğunda, Cennet ile Cehennemin, İyi ile Kötünün insanın doğası gereği insanın kendi içinde yerleşik olduğu, yaşamın, yaratılışın her anının bu ikilem üzerine kurulduğunu söylemiştir.
16 Haziran 2010 günü DIO, mide kanserinden tedavi gördüğü Hastanede vefat etmiş, yazdığı ve söylediği hikayelerin sırrına karışmıştır.
“Son” sandığın sadece başlangıçtır Manasına ne kadar yaklaşırsan
O kadar çabuk anlarsın hayal gördüğünü
Ronnie James DIO